Det spruckna tändstiftet

hangus.se © 2015 •Privaccy

Terms of use

Logotype: Preben Madsen, övrigt: hangus.

Berättelse om det spruckna tändstiftet

En betraktelse över fel eller sagan om det

spruckna tändstiftet om man så vill. Många

av hangus kvinnliga vänner på "fejan" har hört

av sig och undrat hur det gick med det

avgassystem som han skulle montera på

sin bil. De kvinnliga vännerna hade rätt att

fråga. Hangus åker nämligen Corvette C6 med

436 originalhästar. Med de headers och det

högeffektsystem han skulle montera så borde

LS3 motorn bli betydligt piggare!?

 

Det enkla är det sköna

Så enkelt som det borde varit var det nu inte

att montera detta högeffektssystem.

Hangus hade köpt det mycket väl medveten om

att det egentligen var avsett för en tidigare

årsmodell...Det började med att avgasrörets vinkel över växellådan - som sitter direkt monterad i bakaxeln - inte stämde. Så den vinkeln fick svetsas om. När man byter så mycket som headers och hela avgassystemet under bilen finns det förstås mycket som kan gå fel och det gjorde det. Hangus själv är en person som alltid utan undantag sätter dit saker och ting fel. Men han är medveten om det. För det har vi på redaktionen här på hangus.se sett till. Så när han monterat hela systemet och svurit samt slagit sig blodig på knogar och bränt sig på katalysatorer som varit i gång...Så gick det inte att montera sista slutdämparen. Den passade inte. Det var inget konstigt med det, bara att montera ned hela systemet igen och svetsa om vinkeln.

 

Mannen som satte allting fel

För att göra en kort historia lång så monterades alltihop om från början igen och när hangus sedan startade motorn i garaget infann sig de riktiga problemen! Alla varningslampor som finns i Corvetten, och det är en hel del, började lysa och uppmana hangus att stänga av motorn fort som fan och hämta en bärgningsbil för att komma i säkerhet på en riktig verkstad. Men icke. Eftersom hangus vet att han sätter allting fel var hans första misstanke att han kopplat sensorerna fel och att systemet läckte. Så han tätade och dubbelkollade med Google (inte translate) att han satt kontakterna rätt, skruvade sedan åt allting så mycket det gick. Även det gamla tricket med att spruta startgas på grenrören för att se om motorn börjar gå annorlunda och därmed lokalisera en läcka, prövades. Men inte. Hangus körde ut bilen utanför garaget och avgassmällarna lät som rena fyrverkeriet. Det var som om han ensam firade prins Oskars födelsedag.

 

Var bilskrället förstört?

Efter många timmars skruvande visade det sig att om hangus släppte efter bultdragningen på en av slutdämparna så blev tomgången inte fullt så orolig. Han fick för sig att byta ut alla tändkablarna men det blev ingen som helst skillnad. Och här infinner sig eftertankens kranka blekhet. Detta bilmissbruk är inte gratis, högeffektsystem kostar i runda slängar 25 000 kr till en sådan här bil. Visst, hangus var begagnat och avsevärt billigare men hade han nu förstört bilskrället (350 000 kr) genom att montera ett begagnat system? Skulle han fortsätta - eller inse sin otillräcklighet och sälja systemet vidare på Blocket? Gick bilen att skruva ihop igen? Nej det vore att ge upp! Aldrig.

 

Varför går det alltid åt pipan?

Eftersom motorn, LS3 har åtta cylindrar är det åtta tändkablar och de kostar 200 kr st. Ni som orkat läsa så här långt kan ju räkna ut själva. .? Dessutom hade hangus den dumfilen hyrt in sig i Preems garage med pelarlyft för att kunna plocka bort originalsystemet och sätta dit det andra, till en kostnad av 120 kr i timmen. Han var där i åtta timmar sen orkade han inte längre. I det här skedet började hangus bli riktigt förb-d! Inte på bilen, utan på sig själv, vad är det för något som gör att det alltid går åt pipan så fort han ska göra något !? Självkänslan går i botten och dessutom har han skapat detta projekt för att ha något (vettigt?) att göra när hans älskade "A" är i Thailand...

 

Fel på cylinder

Det man måste göra i sådana här svåra lägen det är att gå in på E-bay och kolla upp en bra felkodsläsare som kan tala om varifrån felkoderna som tänder varningslamporna kommer. Och när den felkodsläsaren anländer (inte heller gratis, cirka en tusing kostar den) då tar det några veckor innan hangus lär sig hur den fungerar men när det väl är avklarat så visar den på "misfire" cylinder 6.

 

Rackarns tändstift

Och det är då mina vänner det börjar bli riktigt spännande! För hangus har bytt tändkablar eftersom headers är varmare än vanliga grenrör och då behövs det betydligt bättre kablar än original. Men han har inte kollat stiften! De rackarns tändstiften! Å andra sidan kommer Internets alla möjliga motorforum med förklaringar till varför "misfire" uppstår. Förklaringar som innehåller allt ifrån knacksensorer till att tändkablarna är för nära grenröret, lambdasonderna har packat ihop och gett sig av, till läckor på vakumsystem mm.

 

Hur räknar en jänkare?

Och nu vet ni att det handlar om 8 stift, för man byter inte bara ett. Man byter alla 8. Och de kostar 180 kr st. Detta har hangus gjort förut på bilar som inte gått rent och det har för f-n aldrig varit fel på tändstiften. Aldrig! Det är för enkelt. Ja det är så man kan bli galen. Men för säkerhets skull, innan hangus kastar in handduken beställer han nya stift. Men först ska han ta reda på hur Jänkarna räknar cylindrar och lyckas med hjälp av Google (translate) förstå var cylinder 6 sitter någonstans.

 

Allt beror på Gud, GM eller möjligtvis slumpen

Så hangus börjar med att skruva bort stiftet vid cylinder 6. Och hans glädje när det visar sig att det är en jättespricka i stiftet, det finns inte ord..! Det är fantastiskt hur stor sprickan i stiftet är! HÄR ÄR FELET! Så måste det vara. Snacka om Lean Construction, han blir så glad när han hittar detta fel! Det är inte honom det hänger på utan det beror på Gud, GM, eller slumpen om man så vill? Nu beställer han nya stift för det spelar ingen roll längre vad det kostar! Han ska lösa detta! Och mycket riktigt, när han satt dit de nya stiften så går motorn som en klocka, inga kontrollampor, inga avgassmällar och allt är frid och fröjd...

 

Eller?

 

Allting går hangus emot

Då hör han det. Avgassystemet går emot någonstans. Det skorrar, plåt mot plåt. Även detta undanröjs efter några dagar i garaget, med domkraften som går hysteriskt upp och ned med bilen på pallbockar och motorn igång. Återigen kommer händerna för nära katalysatorerna, det bränns! Hemligheten var avgassystemet går emot är nära att uppdagas.Till slut visar det sig att kylrören till oljekylaren ligger emot den ena av de ditsatta headers. En quickfix med en liten kofot ordnar till detta problem.

 

 

Kall startgas på ett varmt tändstift

Misstänksamt startar hangus sedan motorn men hör inget, allt låter som det ska? Han vågar inte riktigt tro att det är sant men går sakta hemåt i en regntung marsdag där den grå kylan som sveper genom Karlskrona får honom att skynda på sina trötta steg. När han kommer hem undrar "A":

- Har du haft kul?

- Ja..? Jo,det har nog varit rätt så kul?

Men egentligen så är hangus nog inte riktigt klok? tänker vi här på redaktionen för hangus.se och då inser vi varför tändstiftet sprack. Det var när hangus sprutade startgas över hela motorn för att se om den läckte från headers, kall startgas på ett varmt tändstift din dumskalle! Det klart att det spricker. När hangus sätter sig ned för att på TV se flera tusen personer staka sig fram i Vasaloppet, tänker han; de ger inte upp!

 

Ps. Från en bilmissbrukare till en annan, läs gärna dikten Headers som kom till i ett tidigt skede i garaget.

 

 

 

 

Definition bilmissbruk:

"Att använda en bil för ett annat ändamål än transport från A till B."